www.majalahsains.com

4/26/10

Muhasabah umur

Kelahiran

26 April 2010 adalah ulang tahun kelahiran Tukang Catat yang ke 31. Dilahirkan pada tahun 1979 di sebuah kampung terpencil. Kemudian membesar sebagai anak desa, sebelum memasuki tanah rancangan FELDA kira-kira 25 tahun yang lalu di Daerah Besut, Terengganu. Lima tahun pertama usia kelahiran tidak banyak yang dapat dikenang. Namun yang masih terbayang segar di ingatan sekitar usia tersebut ialah , sang ayah melakukan pelbagai kerja-kerja kampung. Membuat manisan kelapa (gula melaka), menjala, memukat ikan, bersawah padi dan lain-lain. Rumah kami waktu itu ialah rumah papan beratap zink dan bertangga kayu. Di sekeliling rumah terdapat banyak pokok yang terdiri daripada pokok kelapa, sentul, mangga, pokok gajus (ketereh). Sebuah perigi di tepi rumah sebagai sumber bekalan air. Waktu itu kami masih belum menikmati bekalan elektrik dan air paip. Lampu gasolin dan pelita menjadi sumber cahaya pada waktu malam. Televisyen jauh sama sekali tidak ada.

Begitulah serba sedikit gambaran lima tahun pertama selepas kelahiran...

Masuk Tanah Rancangan

Kami masuk te Tanah Rancangan Felda dalam tahun 1985 kalau tidak salah. Waktu itu Tukang Catat berumur 6 tahun. Masih segar di ingatan, bagaimana suasana tanah rancangan waktu itu. Jalan masuk masih tanah merah, tiada lampu jalan, rumah-rumah asal Felda tersusun sebaris-sebaris ibarat tentera yang sedang berkawad. Di sekeliling penempatan dipenuhi dengan ladang kelapa sawit yang luas menghijau.Di samping kami, berbondong-bondong lagi warga yang datang dan mencari rezeki di tanah rancangan kelihatan berpindah randah memunggah barang ke 'rumah baru'.

Pertama kali memasuki sekolah tadika secara rasmi selepas setahun pertama menumpang di tadika kampung. Masih lagi saya dapat menjejaki sisa-sisa runtuhan tadika lama apabila melalui sebatang jalanraya di kampung. Waktu bersekolah tadika di usia 5 tahun di kampung dahulu, masih lagi terbayang bagaimana keadaan di sekitar. Di belakang bangunan terdapat sebatang pokok mempelam yang sudah berusia sebesar pemeluk yang ditumbuhi pokok sirih yang menghijau. Daun sirih ini juga digunakan oleh cikgu untuk menyumbat hidung (menghentikan pengaliran darah) seorang rakan yang berdarah hidungnya akibat bertumbuh. Dunia kanak-kanak! Itu kenangan di usia 5 tahun memasuki tadika kampung.

Tahun 1986 di tanah rancangan felda, sebuah rumah kosong dijadikan tadika sementara. Maka kami sekitar 30 orang murid ditempatkan di sana......bersambung

4 comments:

Anonymous said...

Salam ulang tahun saudara! Moga baki usia kita mewangi dengan amal soleh dan rahmat Allah.

Anonymous said...

alhamdulillah, agak sedih bila orang seangkatan dengan en Faizal masih "leka" dengan kehidupan dunia.....:(

Mohd Faizal said...

Terima kasih kepada yang singgah

Wan Anie said...

cepat buat sambungan.....