www.majalahsains.com

4/5/10

Dunia fantasi dan hedonisme warga Montreal

Sebelum tiba di sini bulan September tahun 2008 yang lalu, saya mula membaca sedikit tentang suasana dan persekitaran 'kota batu dan taman' Montreal. Sebuah buku panduan pelancongan Montreal dibeli di Kinokuniya, KLCC sebagai rujukan untuk mengenali bandaraya klasik yang menggunakan bahasa Perancis sebagai bahasa utama di daerah Quebec, Kanada ini.

Seperti kebanyakan penghuni atau pelancong baru di mana-mana tempat sekalipun, sudah tentu antara yang terlintas di dalam minda ialah keadaan sosiobudaya masyarakat setempat. Dengan melihat sosiobudaya dan politik merekalah sedikit sebanyak kita dapat menggambarkan apa yang berlaku di sekelilingnya. Kami tidak terkecuali.Antara yang paling penting diberikan perhatian ialah mengenai keselamatan dan keselesaan kawasan kediaman.

Soal keselamatan dan kawasan yang perlu dihindari menurut buku Montreal Guide meliputi kawasan-kawasan hitam yang tidak digalakkan berkunjung kepada orang asing seperti pelancong dan pelajar antarabangsa. Antara tempat tersebut ialah kawasan yang padat dengan penghuni yang mengamalkan seks sejenis, The Village di Rue St Catherine Est. Menyebut namanya sahaja sudah terbayang bahawa kawasan ini adalah kawasan yang dihuni oleh kaum-kaum nabi Lut yang mengamalkan homoseksual. Saya sendiri beberapa kali pernah terserempak dengan beberapa pasangan yang tanpa segan silu malah berbangga dengan kehidupan seperti itu di dalam metro (keretapi bawah tanah), di jalanan dan kawasan-kawasan istirehat. Bermesra dan berpelukan sesama jantina adalah sesuatu yang normal di Montreal. Nauzubillah!

Secara automatik apabila membayangkan kehidupan warga seperti ini, akan datanglah sedikit bayangan sisi-sisi kejahatan yang lain seperti dadah, pelacuran dan jenayah di kawasan sekitarnya. Maka wajarlah buku panduan Montreal Guide menyenaraikan kawasan ini sebagai 'kawasan hitam'.

Selain itu, arak, pelacuran, strip club, pub, disko dan segala macam hiburan lain yang disifatkan sebagai budaya keseronokan melampaui batas (hedonisme) di sini amat berleluasa. Hanya keyakinan dan kepercayaan kepada agama sahajalah yang mampu menghindari manusia dari pengaruh kesesatan ini.

Namun apa yang perlu kita hairankan. Ini negara barat yang sememangnya terkenal dalam memperkenalkan budaya baru. Selain itu mereka juga telah begitu maju dalam segenap segi kebendaan (materi). Hiburan bagi mereka adalah seperti makanan dan menjadi keperluan harian.

Bagaimana dengan kita?
Melalui akhbar-akhbar di dalam negara, saya membaca gejala sosial melampau di Malaysia agak membimbangkan.

Insyaallah akan datang saya akan tulis mengenai beberapa ketertiban & adab yang boleh dipelajari di sini.

No comments: