www.majalahsains.com

6/24/09

Nikmat panas

Sekitar 6 bulan dahulu, suhu jatuh sehingga ke -20, sekarang nikmat panas pula sedang bermula. Titik-titik peluh sudah berani keluar, orang sudah mulai memakai sandal dan capal. Sana sini warga Montreal mula bergembira dengan kehadiran musim panas. Kaum lelaki sudah ramai berbasikal dan berjoging tanpa baju, kaum wanita juga berpakaian se minimum mungkin. Di tempat-tempat istirehat awam,di taman-taman, padang, pinggiran bukit (Mount-Royal), tikar-tikar dibentang dan berdamparan lah mereka menikmati hawa panas. Kanak-kanak juga riang-ria bergembira menyambut kedatangan musim panas. Peluang mereka bermain juga agak panjang. Subuh bermula seawal jam 3 dan matahari terbenam sekitar 8.45 malam.

Musim panas bermula pada 21 Jun yang lalu di Hemisfera Utara (Kanada, Sebahagian Utara Amerika dan Eropah). Waktu ini, planet bumi condong 23 darjah dari garis lintang khatulistiwa dan pancaran matahari tepat pada Garisan Sartan. Waktu siang di Hemisfera Utara lebih panjang berbanding siang di Hemisfera Selatan (Australia dan N.Zealand).

Setiap fenomena alam menunjukkan bukti kebesaran Allah. Bukankah Tuhan telah berfirman, di sebalik pergantian siang dan malam ada bukti-bukti tanda kekuasaan Allah bagi mereka yang berfikir.

p/s; Montreal jauh daripada kawasan laut dan pantai namun mempunyai sungai yang besar dan bersejarah iaitu Sungai St. Lawrence.

1 comment:

Anonymous said...

baca d rausyanfikir.com...hebat posting terbaru..

Mat Je Besuty