www.majalahsains.com

1/11/09

'Curious' tentang agama

Jumaat lepas kami ada temujanji dengan 'landlord' untuk menandatangani perjanjian baru sewa rumah. "Setiap awal tahun" kata Nana Chen, pemilik rumah 408 4th Avenue, Verdun Montreal. Tandatangan mengambil masa lima minit selepas membaca dan faham syarat-syaratnya tapi berlarutan hampir 2 jam berborak dengan wanita pertengahan umur, imigran dari China yang telah menetap hampir 20 tahun di sini.

Apa yang kami bualkan?

Persoalan tentang hakikat agama & kehidupan! Dia seorang ateis yang tidak mempercayai agama. Maklumlah, terdidik dalam fahaman komunis selepas Revolusi Kebudayaan China 1966. Persoalan yang ditanya tentang islam meliputi soal-soal poligami, tudung, puasa, sembahyang, Tuhan dan perbezaan bangsa arab dan agama islam yang semuanya kurang difahami dengan baik. Kesemuanya kelihatan negatif di mata seorang yang tidak bertuhan!

Tapi kami senyum-senyum mesra sahaja menjawab setiap soalan yang diutarakan supaya suasana mesra warga asia dan budaya sopan adab melayu tetap terjaga.

Dia beredar pulang selepas beria-ria ingin 'melihat' kami solat maghrib yang waktunya sangat pendek di musim dingin ini. Sebelum pulang sempat juga dia menyatakan ingin mencari buku dan melayari internet tentang Islam.

Kesimpulannya, soalan logik akal perlu dijawab dengan jawapan yang logik juga sambil diselang seli dengan sedikit ketukan di pintu hati. Kalau kena gaya, wanita yang kuat bekerja ini boleh masuk islam!..Mudah-mudahan!

Ya Allah, jauhilah diri ini dari sifat bangga diri dan malas!

p/s: Ahh.. suhu di luar tercatat -15 ' Celcius..

4 comments:

Khairusy Syakirin Has-Yun said...

Kita doakan semoga terbuka hatinya

Anonymous said...

lu kene la rajin 2jawab soklan dia.. jgn buat sombong.. kadang2 bunyik cam soklan bodo.. tapi penting bagi dia..

Mohd Faizal said...

Tuan Khairusy,
Mudah-mudahan..

Sangap ler...
Hehe..biaso laa tuh..zaman lonih puak-puak ni main logik akal saja...Nak tak nak lojik akal kita pun kena asah jugak...if not, kantoi buek malu yo..haha

syahrulnizam said...

Salam...

Cerita ini best kalau dibuat novel fusion. Kita selitkan elemen sai fai dengan latar belakang Malaysia + China + Kanada.

Islami +Sai fai + Futuristik = Novel fusion

Minat? ;-)