www.majalahsains.com

1/29/09

Zionisme:Musuh sebenar kita

Saya baru sahaja selesai menonton filem Beaufort selepas terkesan dengan ulasan yang diberikan oleh Faisal Tehrani. Ya, saya salah seorang diantara ribuan peminat hasil karya sasterawan muda ini. Karyanya pelbagai genre, bacaannya luas, kupasan beliau juga tajam dan bernas. Faisal Tehrani juga seorang pejuang yang berjuang menegakkan kebenaran melalui mata penanya selain aktif dalam aktiviti-aktiviti seni yang lain.

Filem Beaufort mengisahkan tentang sekumpulan tentera Israel yang berkawal di sebuah kubu yang dinamakan Beaufort semasa mereka cuba memporak-perandakan Hezbollah. Yang menarik, seperti kata FT, tentera Israel yang juga dikenali dengan IDF ini sebenarnya tentera yang penakut. Mereka hanya bergantung kepada teknologi tinggi yang dimiliki serta disokong oleh kuasa-kuasa besar dunia. Dari segi moral dan jatidiri, mereka gagal total.

Melalui dialog-dialog yang diucapkan dalam filem tersebut, nyata ia menunjukkan ketakutan sebenar tentera Yahudi ini berdepan dengan pejuang Hezbollah..

Ada 'benda' yang kita sebagai umat islam boleh belajar dari filem arahan orang Yahudi ini sendiri. Antaranya ialah, janganlah kita terlalu kagum dengan segala 'ke' dan 'an' kaum Yahudi. (Cth: kehebatan, kemajuan, keintelektualan..)Kita juga boleh kalau gerakan dan strategi kita tersusun. Yang penting, jangan berhenti dari terus mencari kebenaran.

p/s: Filem ini menggunakan sepenuhnya Bahasa Hebrew..sila lah download terjemahannya. :-)

1 comment:

Unknown said...

Saudara ada terbaca artikel ni?

http://kayrolldin.blogspot.com/2009/01/siapa-islam-siapa-yahudi.html

saya tidak pernah percaya...
saya hanya publish atas permintaan rakn-rakan..