Timbul pertanyaan dalam diri apabila melihat produk-produk Belanda masih banyak di rak-rak rangkaian supermarket besar di Malaysia. Rata-ratanya pengguna melayu beragama islam masih menjadi penyumbang terbesar terhadap kegagalan kempen boikot produk Belanda rentetan isu filem pendek 15 minit berjudul fitna.
Membaca sebuah rencana dalam Berita Harian baru-baru ini jelas menunjukkan kempen umat islam untuk memberi pengajaran kepada Belanda telah gagal! Berbeza dengan negara China yang memboikot hampir semua produk dari Perancis apabila timbul isu Presiden negara tersebut berura-ura tidak akan menghadiri majlis perasmian Sukan Olimpik Beijing 2008. Itu berlaku kerana kritikan Sarkozy terhadap kegagalan China mengatasi isu wilayah Tibet. Apabila menyedari kuasa China dapat menentukan keutuhan produk Perancis terjejas di NegaraTanah Besar tersebut, dengan segera Sarkozy mengutus surat memohon maaf.
Ringkasnya ego Perancis dapat ditundukkan oleh China dengan mudah dan China dapat mempertahankan maruah mereka dengan cara ancaman memboikot barangan Perancis.
Bagaimana dengan islam yang umatnya yang paling ramai di dunia?
Ternyata kempen umat kita gagal!!
No comments:
Post a Comment