www.majalahsains.com

12/30/07

Cuti aidiladha & salam tahun baru 2008



Umum sudah mengetahui bahawa Perang Dunia II tamat apabila Pasukan Bersekutu yang diketuai oleh Amerika Syarikat telah meledakkan dua bom atom berkuasa nuklear yang dikenali dengan Fat Man dan Little Boy di dua buah bandaraya Jepun Hiroshima dan Nagasaki. Korban mangsa bom atom tersebut menjangkau ratusan ribu dan termasuk hilang tempat tinggal. Sehingga kini kesan radiasi ( radiasi terpendam) masih menjadi ancaman.

Disebalik kehebatan kuasa ketenteraan yang dimiliki oleh Amerika Syarikat, dan tahap ketinggian ilmu pengetahuan yang dimiliki mereka dalam bidang sains dan teknologi nuklear jarang kita dapat mengetahui siapakah sebenarnya yang terlibat mencipta bom atom pertama.

Cuti panjang sempena Aidul Adha merupakan kesempatan terbaik untuk tukang catat blog membaca sebuah buku yang dimiliki sejak Februari 2007 berjudul American Prometheus, The Triumph and Tragedy of J.Robert Oppenheimer, karya Kai Bird dan Martin J. Sherwin. Buku ini merupakan salah satu dari beberapa lagi karya biografi mengenai Oppenheimer, seorang saintis Amerika yang dikenali sebagai Bapa Bom Atom yang mengepalai Projek Manhattan. Projek ini merupakan kerjasama antara pihak tentera Amerika dan ratusan saintis di seluruh Amerika serta sekutunya yang lain dari Eropah yang menyokong projek mencipta bom atom untuk menghancurkan kekuatan ketenteraan Pihak Berikat yang diketuai oleh German. Projek ini dengan segera diluluskan oleh Presiden Amerika pada waktu itu, Eisenhover selepas mengetahui bahawa German telah memulakan projek memisahkan unsur uranium untuk menghasilkan bom atom. Terlebih dahulu Albert Einstein telah mengutus surat mengenai bahaya nuclear dan ancaman dari German kepada Presiden Amerika sekiranya US lambat bertindak. Maka Openheimmer telah dilantik sebagai ketua dalam memulakan misi mencipta bom atom yang dikenali dengan Projek Manhattan.

Oppenheimer merupakan seorang yang saintis dalam bidang fizik teori lulusan Gotingen German pada tahun 1925. Beliau memperolehi PhD dari salah seorang pemenang anugerah Nobel fizik Max Born. Sebelum berangkat ke German, beliau pernah menuntut di Universiti Cambridge dan Harvard. Beliau dilahirkan pada 22 april 1904 di New York Amerika Syarikat. Semasa hayat beliau dikenali sebagai seorang ahli fizik dan penasihat sains kerajaan Amerika. Sebagai seorang yang pakar dalam bidang fizik kuantum, teori relativiti, teori sinar kosmik dan teori bintang neutron dan memiliki karisma yang cukup hebat sebagai seorang saintis tidak mustahil beliau terpilih untuk mengetuai satu projek rahsia Amerika mecipta bom atom di Los Alamos, New Mexico.

Di sebalik kehebatan memimpin ratusan saintis lain dalam Projek Manhattan, Openheimmer juga tidak terkecuali mengalami saat duka dan terasing akibat tuduhan menyokong gerakan komunis pada waktu itu. Adik beliau sendiri Frank Oppenheimer dilucutkan jawatan sebagai profesor fizik ujikaji dari universiti Minnesota selepas terbukti menjadi ahli parti komunis. Di akhir hayat Openheimer, tuduhan terhadap beliau digugurkan sebelum beliau meninggal pada tahun 1967 akibat kanser di Princeton, New Jersey. Antara karyanya yang terkenal dalam bidang fizik ialah Science and the Common Understanding dan Lecturers on Electrodynamics.

SALAM TAHUN BARU 2008

No comments: