www.majalahsains.com

9/12/07

Jerteh

Jerteh merupakan sebuah pekan kecil di Daerah Besut yang pesat membangun selepas BN mengambil alih pemerintahan daripada PAS pada tahun 2004. Saban tahun, pekan kecil ini terus dibesar dan dilebarkan serta bangunan-bangunan baru berceracak tumbuh bagaikan rumput-rumput segar yang tumbuh seminggu selepas dipotong. Di pekan inilah segala kegiatan jual-beli, pengangkutan, pergerakan manusia keluar masuk dari Kota Bharu ke Terengganu dan sebaliknya. Ia bolehlah dikatakan sebagai tempat berehat dalam perjalanan jauh antara kedua buah negeri Pantai Timur yang berjiran. Sementelahan pula, Daerah Besut agak unik dari segi loghat dan pertuturan harian yang mirip atau hampir sama dengan dialek pertuturan penduduk negeri Cik Siti Wan Kembang ( sesetengah pihak mendakwa, dialek pertuturan orang-orang Besut sama sahaja dengan penduduk Kelantan, bagi Tukang Catat ada sedikit perbezaan sekiranya dihalusi).

Apa yang menarik untuk dikongsi mengenai Pekan Jerteh ini ialah deretan kedai buku. Apa lagi yang boleh dibicarakan oleh peminat buku selain buku, kedai buku, ulasan buku dan segala yang berkaitan dengan buku. Sebenarnya kedai-kedai buku di pekan ini tidaklah banyak, cuma yang menarik untuk diceritakan ialah perkembangannya dari semasa ke semasa. Di Jerteh, terdapat kedai buku Pustaka Timur, Galeri Hidayah, kedai buku Muda Osman, dan beberapa lagi gerai-gerai dan kedai kecil yang menjual pelbagai akhbar, majalah dan bahan-bahan bacaan lain. Dalam kebanyakan kedai buku ini, seingat penulis Pustaka Timur adalah sebuah buku yang paling lama dan konsisten pemasarannya. Menurut suatu sumber, Galeri Hidayah merupakan kembar Pustaka Timur. Sejak di zaman persekolahan sekitar tahun 1990-1994 di S.M.A.Ittifakiah Jerteh, Pustaka Timur menjadi kegemaran setiap kali mengunjungi Pekan Jerteh pada hujung minggu untuk medapatkan majalah Gila-Gila, Gelihati dan akhbar-akhbar lain. Meningkatnya ke alam remaja mula terjebak dengan buku-buku Ibnu Yusof (hehe) dan mula membeli novel, majalah dan sebagainya. Waktu dahulu, Pustaka Timur banyak menjual buku-buku dari DBP, kitab-kitab arab dari Timur Tengah, buku-buku Indonesia dan sebagainya. Nampaknya tradisi itu masih dikekalkan sehingga sekarang. Sesuai dengan perubahan zaman, Pustaka Timur dan Galeri Hidayah berada sebelah menyebelah di bangunan baru bersetentang dengan Pasaraya Econjaya. Setiap kali pulang ke Besut, peluang mengunjungi kedua kedai buku yang banyak membangkitkan kenangan dan nostalgia semasa di alam persekolahan tidak dilepaskan. Hasilnya baru-baru ini penulis mendapatkan beberapa judul buku antaranya ialah:

1. Lembaga Hidup, Perhiasan Insan Gemilang ..HAMKA ( di perbaharui tulisan dan percetakannya oleh Pustaka Dini)

2. Sejarah Pembinaan Baitullah, dan Hikmah Ibadah Haji (Mustafa Suhaimi)

3. Angkatan Baru ( sebuah novel karya Buya HAMKA )

4. Selangkah ke arah memahami al-sunnah ( Dr Mohd Asri Zainul Abidin )

5. Menangkis Pencemaran Terhadap Agama ( Dr Mohd Asri Zainul Abidin)

4 comments:

Anonymous said...

huhuhuhu.. oh jerteh ku.. semoga terus maju! masjid jerteh pon dah besar.. dulu smayang jumaat situh masa dok asrama.. bila mau balik kg?

Aqil Fithri said...

salaam,

sdr, tak sangka kita rupa2nya ada berkongsi pengalaman yang serupa.

bila saudara menyebut pustaka timur, ia mengingat saya kembali bagaimana saban minggu saya berkunjung ke sana sewaktu berusia 17/18 tahun. bukan buku baru, tetapi yang sering saya cari adalah buku2 lama yang tebal habuknya.

benar kata mas goen, tidak pernah nostalgia sesuatu yang menyeksakan. nostalgia di pustaka timur, atau di jerteh, atau juga di republik besut sewaktu remaja benar2 mengusik kesegaran memori saya.

terima kaseh atas perkongsian dan ingatan. pustaka timur, ceruk yang hampir2 saya sudah terlupa.

Mohd Faizal said...

anon
Balik cuti raya laa...

aqil
nostalgia begini kadangkala menarik untuk dikenang..
berada di kedai buku di pasar jeruk ChowRasta Pulau Pinang pun begitu juga..

Anonymous said...

Molek ado gmbr jerteh lamo bru jd nostalgia bandar jerteh.