www.majalahsains.com

2/21/07

Tahun Baru Cina @ Tahun Khinzir


Gong Xi Fat Choy kepada seluruh penganut agama Budhha yang merayakan sambutan Tahun Baru Cina minggu lepas. Di Kuala Pilah, penulis perhatikan kebanyakan kaum cina di sana tidak terlalu meraikan hari besar mereka. Pagi hari isnin 19/2/2007 pun mereka masih di pasar, kedai-kedai, gerai dan merata-rata tempat. Ada yang bertanya..kenapa masih berniaga?..belum cuti raya?..apa jawapan mereka!!..mahu cari duit lebih..hutang banyak..duit keluar lagi banyak dari yang masuk..kena cover duit yang bamyak keluar, ..petang-petang sikit baru jalan-jalan rumah saudara mara...ermm!! begitu lah sikap kaum cina terhadap duit dan harta benda berdasarkan pemerhatian rambang tukang catat ini semasa pulang ke kampung di Kuala Pilah sempena cuti panjang Tahun Baru Cina..sebuah daerah yang mempunyai 60% Melayu dan 40% kaum cina....

Ok, my next book is ’Rahsia Bisnes Orang Cina” oleh Ann Wann Seng... ;-)

1 comment:

Zamri Mohamad said...

Assalam alaikum Tuan, selepas buku Rahsia Bisnes Orang Cina, sekuel diteruskan dengan buku Rahsia Bisnes Mamak

Sedikit maklumat buku tersebut

Rahsia Bisnes Mamak dilancarkan pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2008

Kejayaan besar pelopor bisnes seperti Kayu Nasi Kandar, Pelita Samudera, Habib Jewel. Mydin dan Kumpulan Barkath sering menjadi tanda tanya di kalangan peniaga.

Mereka muncul secara tiba-tiba dengan rangkaian dalam dan luar negara. Ikon-ikon ini dianggap sebagai undefeated tycoon dalam bisnes mereka.

Kejayaan besar bisnes India Muslim sering dicemburui kerana kemampuan mereka menjadikan bisnes sebagai strategi menukar cara hidup pengguna.

Apakah yang menyebabkan bisnes Mamak yang bergerak secara senyap dapat meninggalkan pesaing-pesaingnya jauh di belakang?

Buku ini mendedahkan bagaimana bisnes Mamak diserap menjadi budaya yang diterima oleh masyarakat tempatan dan mencipta kesetiaan di kalangan pelanggan.

Maklumat lanjut http://www.bisnesmamak.wordpress.com