9/7/06

Matinya Seorang Sang Pemburu Buaya!


Kematian Steve Irvin mengejutkan peminat dan pemujanya di seluruh dunia atau mungkin separuh dari penghuni planet bumi, (termasuk buaya) dengan pengecualian mereka yang tidak menonton siri Crocodile Hunter atau pun penduduk di negara miskin yang tidak dapat menikmati siri TV tersebut. Kejadian malang yang mengakibatkan mendiang meninggal dunia adalah disebabkan sengatan pari berbisa semasa beliau membuat penggambaran tentang haiwan tersebut di perairan Australia. Tanggal 4 Sept 2006 maka tamatlah riwayat sang pemburu buaya yang terkenal dengan keberanian, kesungguhan serta kecintaannya terhadap dunia haiwan dan alam semulajadi.

Iktibar yang mungkin dapat kita kutip dari kisah hidup beliau yang menghambakan diri dengan alam semulajadi dapat memberikan sedikit ransangan minda kepada kita tentang keberanian dan kegigihan orang-orang barat dalam mengerjakan sesuatu walaupun berdepan dengan risiko kematian berbanding “orang kita”. Banyak kisah orang-orang barat yang menjalankan pekerjaan dan kajian mereka sehingga sedalam-dalamnya yang jarang terfikir oleh kita dan mungkin dianggap sebagai ‘kerja gila’ oleh mereka yang belum mengerti apa itu kecintaan. Suatu jenaka oleh seorang profesor di UKM menyatakan orang barat yang mengkaji tentang seekor nyamuk dapat menghasilkan sebuah buku tebal yang lengkap tentang serangga tersebut, tetapi orang kita mungkin hanya boleh menerangkan nyamuk dengan ringkas kemudian buntu untuk menghuraikannya dengan jelas. Mungkin jokes ini ada kebenarannya!

Realiti dalam kehidupan pun kita dapati belum ada lagi orang melayu yang mengerjakan sesuatu pekerjaan atau pun penyelidikan yang bersungguh-sungguh dan berisiko tinggi dengan kematian. Yang ramai mungkin meninggal di katil hospital disebabkan penyakit jantung atau cancer yang disebabkan oleh banyaknya menyedut asap rokok ataupun kegemukan melampau akibat terlalu banyak makan. Amat jarang atau pun langsung tiada lagi kisah-kisah melayu hebat yang diangkat dalam bentuk biografi,buku atau pun rencana-rencana terkemuka selepas abad dua puluh (penulis mungkin silap). Mungkin sifat berani mencuba sesuatu yang berisiko belum begitu membara dalam diri kita umat melayu (islam)!! Bagaimana ya??

4 comments:

noname said...

indeed, its something to think about with serius 'move/action'

Aqil Fithri said...

argh, nampak enta pun minat dengan pemburu buaya ini...

mundarmandir2 said...

aqil fithri,
sekadar untuk mengocak-ngocak selaput minda dengan isu-isu semasa..hehe

tea said...

betul. . .