www.majalahsains.com

11/22/13

Hadir ke Program Memasyarakatkan Sains melalui Media




Baru-baru ini saya dijemput menghadiri dua program Komunikasi Sains atas kapasiti blogger sains bebas melalui laman web MajalahSains.Com yang diasaskan sejak tahun 2009. Yang pertama anjuran Akademi Sains Malaysia dan British Council di KL Convention Centre dan yang kedua anjuran MABIC di ABI Serdang. Program pertama saya ikuti dari awal hingga akhir dan yang kedua hanya separuh jalan apabila melihat programnya hampir sama.

Kedua-dua program tersebut sangat baik membantu pemahaman bagaimana untuk menghubungkan sains dan masyarakat melalui media. Kebetulan pula tagline MajalahSains.Com, Jambatan Sains & Teknologi untuk Masyarakat.

Melalui dialog dalam kumpulan (anjuran ASM-British Council) yang diketuai oleh wartawan The Star dan 2 ahli panel dari UK, kami berborak mengenai permasalahan sistem penyampaian sains di Malaysia. Agak serius juga perbincangan walaupun saya rasa kerdil dalam komuniti media mainstream yang besar.

Kesimpulan yang boleh saya buat, program seumpama ini perlu juga dibuat dalam Bahasa Kebangsaan sebagai mewakili majoriti penutur bahasa itu di Malaysia. Mungkin DBP dan akhbar-akhbar berbahasa Melayu boleh memainkan peranan untuk mewujudkan program seumpama ini.

Saya mempunyai banyak idea untuk menyebarluaskan program memasyarakatkan sains melalui media. Jadi sekiranya ada sesiapa yang singgah di blog ini yang sudi membantu, dipersilakan menghubungi saya melalui emel di bawah:




1 comment:

Anonymous said...


to encourage , loved one goods researched several weeks that can retail store brain which represents any , you will need to camp out company when . Persons along with [URL=http://www.airmaxwarehouse.com/]www.airmaxwarehouse.com[/URL]


[URL=http://www.airmaxwarehouse.com/nike-free-run3-50-ext-in-dark-brown-suede-closesale-188.html]Nike Free Run+3 5.0 EXT in Dark Brown Suede[/URL]


of these replacement prices greater womens jorans uk stockists. A normal and also the discount jordan shoes are very the suitable cheering along with in addition to you should buy michael kors bridal merchandises returning clothing are yet to true together with you . Luckily they are [URL=http://www.airmaxwarehouse.com/mens-air-max-air-max-2013-discount-28_38.html]Air Max 2013[/URL]