5/17/11

Suatu kebetulan yang indah

Kerapkali apabila kita teringatkan seseorang, dengan tidak semena-mena orang yang diingati itu akan muncul secara tiba-tiba. Jikapun tidak muncul, orang yang diingati itu akan menelefon atau sekurang-kurangnya teringat pula kepada orang yang mengingatinya. Ini bukan kisah cinta muda mudi yang saling ingat mengingati dan tenggelam dalam khayalan serta hawa nafsu, tetapi lebih kepada pengalaman hidup seharian.

Ahad lalu kami sekeluarga berjalan-jalan disuatu tempat. Aktiviti biasa di hujung minggu. Sewaktu berlegar-legar di suatu kawasan, fikiran tiba-tiba teringatkan seseorang di ofis yang banyak membantu saya tentang selok belok kerja yang harus dilakukan ketika mula-mula masuk bekerja 3 minggu yang lalu. Selang 2-3 minit, tiba-tiba nama saya dipanggil.

Aha...itu dia Puan Malar yang berbaju kurung biru, sedang duduk-duduk bersama temannya yang baru pulang dari aktiviti di gereja katanya. Saya terpinga-pinga dan terkejut seketika sebelum kembali tenang kemudian memperkenalkan isteri dan puteri saya kepada Puan Malar dan rakannya.

Saya pernah terbaca tentang kejadian secara kebetulan begini yang sudah saya lupa apa istilahnya. 'Sub-concious mind' atau gelombang minda atau apa ya ?..sungguh 'misteri' dan menarik untuk diteroka!

1 comment:

Lee said...

I think I really like your blog because unlike many Malay blogs, yours has certainly used Standard Malay, rather than the informal Malay. Well done for keeping Malay as beautiful as it is. Jiayou!