5/23/07

Ingin menguasai semua


Setakat ini umur yang telah dihabiskan di dunia ini ialah sebanyak 28 tahun. Entah berapa lama lagi umur yang tersisa tidak bisa kita mengetahuinya, kecuali Sang Pemberi umur iaitu Allah.

Sejak dari dulu tersimpan cita-cita besar dalam diri si tukang catat ini untuk menguasai banyak bidang..beberapa tahun dulu tergila-gilakan sistem operasi berasaskan keluara *nix, unix, linux, SOLARIS dan sebagainya dan juga aplikasi-aplikasi “open source” yang lain. Namun banyak masa hanya dihabiskan untuk memahami aplikasi lewat manual, buku, petikan artikel dari internet yang dicetak dan dicuba di rumah. dengan terlintas fikiran tentang keperluan semua itu dengan kerja seharian dan minat-minat lain yang cuba dikuasai..langsung ditinggalkan sahaja linux sejak setahun yang lepas selepas “uninstall Slackware’ di laptop.

Bukan itu sahaja, minat terhadap muzik bukan sedikit mempengaruhi ..terpaku dengan petikan gitar rakan serumah, terdorong pula untuk memiliki sebuah gitar walaupun gitar kapok..nah dari dulu sampai sekarang hanya “basic chord” sahaja yang dikuasai..itu pun secara strumming dan plucking yang dikategorikan sebagai amat minimum..

Menulis dan membaca, yah!!..nampaknya hobi dan minat ini masih melekat…beberapa entri blog yang lepas banyak berkongsi perihal buku-buku yang telah/sedang/akan dibaca…kegiatan menulis juga semakin rancak sejak terpengaruh dengan sebuah buku karya Jeniri Amir ditambah pula aplikasi percuma weblog yang lebih dikenali sebagai blog hasil evolusi IT..

Di waktu zaman persekolahan dahulu, tersimpan cita-cita untuk menguasai bidang agama dan hafazan alquran sehingga terpilih ke sebuah pusat pengajian yang menwarkan bidang itu pada tahun 1994..tapi entah kenapa, subjek sains yang menjadi pilihan…lantas timbul pula keinginan untuk mengetahui selok belok sains walaupun hajat masih terawang-awangan..hehe.

Akibat tuntutan ekonomi dan perubahan semasa, timbul pula keinginan untuk mencebur bidang perniagaan walaupun pada masa entri ini ditulis, hajat itu masih diperingkat angan-angan...:-)..InsyaAllah sekiranya diberi kekuatan mahu juga dicuba..sebab mencuba itu tidak lah salah..

Namun disebalik semua impian, harapan dan cita-cita teringatlah sebuah kata-kata yang indah diucapkan oleh seorang pengarang tersohor bahawa “ilmu yang luas itu belum tentu mendalam”..seperti lautan yang luas, hanya beberapa jurang sahaja yang terkenal amat dalam..

Nun di negara barat, ditulis pula “Jack of all trades, master of none”..dan ini kadang-kadang membuatkan kita insaf bahawa tidak semua yang diingini itu akan tercapai walaupun tidak mustahil..

Namun penulis masih tetap optimis bahawa, kata-kata “Jack of all trades, master of none” ini boleh sahaja diganti dengan Jack of all trades, master of some”..dan penulis suka mengambil kata tidak mustahil untuk dilakukan..

Semoga Allah memberikan kekuatan!!

2 comments:

fong said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ruyom said...
This comment has been removed by a blog administrator.