1/8/07

2 khutbah

2 khutbah di Besut, Terengganu pada hari jumaat 30 Disember dan Hari Raya Qurban 31 Disember memberi pengajaran yang bukan sedikit bagi mereka yang mendengar dan memerhati. Khutbah pertama berkisar tentang sifat buruk orang-orang islam kini iaitu ”malas”. Kenapa ramai umat kita malas, tidak kreatif, selesa dengan apa yang ada, lemah berfikir dan segala macam sifat-sifat lain yang terbit dari perangai malas.

Khutbah kedua pula menceritakan sengsara umat islam akibat tuduhan liar golongan ’kuffar’ terhadap islam. Miskin, pengganas, malas ( sekali lagi), pengotor, terlalu gemar berhibur,dihina dan segala macam keburukan yang lain.

Agaknya sekarang merupakan zaman dimana umat islam perlu dihentam ( disedarkan dengan cara provokasi) untuk menyedarkan betapa kita telah lama tertidur di segenap sisi kehidupan. Padahal kita selalu dimomokkan dengan kisah-kisah yang kita adalah umat terbaik dan terbilang. Bila mendengar cerita-cerita sebegini timbul rasa insaf akan kelemahan diri. Moga Allah memberikan petunjuk dan kekuatan untuk terus berusaha. Sebab hidup ini adalah perjuangan!!!..Salam Aidiladha 1427 Hijrah.

No comments: