Setiap kali bulan Ramadhan..setiap kali bulan Ramadhan kita tercari-cari apa makna malam lailatulqadar..penjelasan yang paling munasabah bagi saya buat masa ini tidak lain dan tidak bukan ialah daripada Profesor Dr Haji Abdul Malik Karim Amrullah (HAMKA) 1908-1981. Saya turunkan catatan beliau di bawah. Agak panjang tapi bersabar dan bacalah sepenuhnya berulang-ulang kali.
Dipetik dari buku Renungan Tasawuf : Manisnya Iman (rencana berjudul Lailatul Qadar)
p/s : Baca juga tafsir surah Al-Qadr (http://tafsir.cahcepu.com/surat/alqadr/) - Dari Tafsir Al-Azhar (Karangan HAMKA)
Sudah menjadi adat turun-temurun di kampung, bahawa anak laki-laki tidak boleh tidur di rumah. Mesti tidur di surau atau di masjid.
Kalau datang bulan puasa, anak-anak ke surau
berbuka bersama orang tua-tua. Yang tua-tua berjemaah mengerjakan shalat
tarawih dan anak-anak bertadarus, iaitu membaca Al-Quran secara bergilir,
berlingkar, iaitu seraqa’ seorang. Pukul dua malam baru pulang ke rumah untuk
membangunkan ibu dan nenek untuk bertanak parak-siang (sahur). Menunggu nasi
masak, kami dapat tidur sebentar. Dan setelah makan sahur tersedia barulah kami
dibangunkan. Dengan mata mengantuk kami makan. Kadang-kadang baru sahaja
selesai makan, kawan-kawan telah memanggil di halaman untuk pergi ke surau
lagi.
Biasanya kami tidak tidur lagi sampai Subuh,
sesudah shalat Subuh baru kami tidur. Setelah tinggi hari, baru pulang untuk
menolong ibu. Petangnya kami bermain layang-layang. Setelah senja baru pulang
buat berbuka. Demikianlah hidup kami di kampong selama bulan puasa.
Malam dua puluh tujuh lebih ramai dari yang biasa.
Sejak habis berbuka sampai siang, di halaman surau kami bakar tempurung
banyak-banyak. Di dinding surau dipasangi dammar-damar (lampu minyak-tanah).
Orang tua-tua pun tetap di surau bersembahyang tarawih, berzikir, bermenung
menghadapi mihrab.
Waktu
masih kecil, guru mengaji Engku Lebai menceritakan, bahawa malam dua puluh
tujuh itulah malam Lailatul Qadar. Kata beliau, pada malam itu Malaikat-Malaikat turun dari
langit, dikepalai oleh Malaikat Jibril sendiri.
Waktu itu, kata Engku Lebai, sujudlah segala umat
semesta; Kayu-kayan, rumah-rumah, gunung-ganang, air pun berhenti mengalir.
Seluruh dunia diliputi oleh cahaya lain dari cahaya pelita, lain dari cahaya
bulan, lain dari cahaya matahari. Pintu langit terbuka. Ketika pintu langit itu
terbuka, maka orang yang dikehendaki Allah akan makbul doanya, melihatlah dia
dan tahulah dia bahawa saat itu telah datang. Pada waktu itu bolehlah dia
mengemukakan doa kepada Tuhan. Apa sahaja yang diminta akan dikabulkan oleh
Tuhan.
Si Salih Sanok, seorang anak bertanya: “Bolehkah kita
meminta basikal?”, tanyanya kepada Engku Lebai; (dia bergelar si Salih Sanok,
kerana dia pernah muntah-muntah disebabkan terlalu banyak makan Sanok (bubur
dalca).
Engku Lebai menjawab dengan suara yakin, “Lebih dari
basikal yang diminta akan diberi oleh Tuhan.”
“Pada saat itu juga?” tanya seorang anak lain.
“Pada saat itu juga!” Jawab Engku Lebai dengan yakin.
“Tetapi jarang sekali orang mendapatinya.” Kata beliau
selanjutnya. “Kadang-kadang sepuluh orang yang menunggu di satu tempat, hanya
seorang yang mendapatnya, sedangkan yang sepuluh tertidur disebabkan sangat
mengantuk.”
Itulah cerita yang pertama saya dengar pada waktu kecil
tentang Lailatul Qadar. Hal ini saya tanyakan kepada nenek, beliau pun
mengiakannya.
Kesan pertama dari cerita ini tidaklah menarik untuk
menunggu malam itu. Bagaimana kalau sepuluh orang yang duduk tafakur, belum
tentu satu orang yang diberi tahu bahawa waktunya telah tiba? Sungguhpun demikian malam dua
puluh tujuh tetap ramai di surau kami. Ibu-ibu banyak menghantarkan sedekah
pelbagai juadah dan moreh ke surau. Dan kami tetap membakar unggun tempurung
kelapa, dan memasang pelita-pelita di dinding surau.
Sekarang kita telah dewasa, ke mana-mana diarak peruntungan.
Telah banyak merantau. Namun masih teringat malam dua puluh tujuh di kampung
itu. Konon kebiasaan itu sampai sekarang masih diteruskan, oleh anak-anak yang
bagi kita sudah kemenakan, atau anak, mungkin cucu.
Berpuluh tahun telah berlalu, namun cerita Engku Lebai
entah yang mempersukar, kita tidak pernah mendapati malam Lailatul Qadar itu,
tidak melihat langit terbuka, air berhenti mengalir dan kayu-kayan sujud ke
bumi, apalagi rumah.
Lama kemudian, baru kita mengerti bahawa Lailatul Qadar
ialah malam Lailatin Mubarakatin. Malam yang diberkati, dan malam yang
diperingati. Kerana pada malam inilah mulanya turun Al-Quran ke dunia ini di
dalam gua Hira, disampaikan oleh Jibril kepada Nabi kita, Muhammad (s.a.w.).
Nilai ibadat pada malam yang semalam itu, sama dengan
ibadat seribu bulan. Sebab edaran siang atau malam tidaklah diukur dengan
panjang pendeknya hari, tetapi dinilai dengan bekas yang ditinggalkannya.
Kadang 1000 bulan telah dilampau, ertinya 90 tahun, tetapi kosong tidak ada
isinya, tidak ada yang penting di dalamnya. Kadang-kadang hanya satu malam
sahaja, lima ayat dari surah Al-Alaq, atau Iqra’ turun, 1000 nilainya. Sesudah
itu turun lagi, turun lagi. Dalam masa 23 tahun, berjumlah 6236 ayat. Berapa
nilainya. Cuba kira!
Mula-mula ketika mendengar cerita Engku Lebai, dikuatkan
oleh nenek, kita percaya! Dan selalu mengkhayalkan Lailatul Qadar, sebagaimana
yang beliau gambarkan. Setelah mulai dewasa, usia 20 tahun atau 25 tahun,
mulailah kita syak wasangka, bahkan menuduh keterangan Engku Lebai itu hanya
satu penipuan belaka. Tetapi lambat laun, usia bertambah juga, maka beransur
pulalah kita meresapkan kembali tentang Lailatul Qadar itu di dalam gelombang
hidup kita.
Hadis-hadis tentang Lailatul Qadar telah kita baca. Di
dalam kitab “Fathul Bari”, karangan Ibnu Hajar Al-asqallani, di dalam kitab
“Nailul Autar”, oleh Imam Syaukani. Diterangkan tidak kurang dari 45 ulama
meriwayatkan tentang Lailatul Qadar. Sejak dari malam 1 Ramadhan, sampai akhir
Ramadhan, ada sahaja keterangan-keterangan ulama tentang waktunya Lailatul
Qadar. Tidak ada malam yang kosong. Dan hadis sendiri mengistimewakan sepuluh
malam yang akhir; malam likuran kata orang Jawa. Imam Sayuti, dikuatkan oleh
Syeikh Ahmad Khudari mengatakan malam itu adalah 17 Ramadhan. Tetapi Imam
Syafie, mengatakan dua puluh tujuh Ramadhan.
Letakkanlah kitab Hadis kembali, lalu tinjau hidup ini:
“Dapatkah kiranya kita menikmati Lailatul Qadar?”
Renungkanlah hidup yang dilalui, alangkah banyaknya
nikmat yang telah dilimpahkan Allah kepada hamba-Nya. Kerapkali kita
menginginkan sesuatu, keinginan itu dikabulkan oleh Tuhan. Dan sekali-sekali
dicubanya iman kita, ditimpakannya kepada kita kesusahan. Tetapi apabila kita
hitung-hitung dan dan banding, namun nikmatnya lebih banyak daripada kesulitan
dan penderitaan yang ditimpakannya.
Bandingkan lagi, apabila nikmat datang dan sepintas lalu
kita merasa puas, bila dikenang-kenangkan lagi, masih ada kekosongan terasa
dalam jiwa. Sesuatu diingini sebelum ada, tetapi setelah ada, kita mengingini
lagi yang belum ada. Di mana batasnya?
Bertambah pengalaman hidup ini, bertambah pula terasa
memang ada satu hal yang masih dikehendaki oleh jiwa ini. Jiwa terasa kosong
bila hal itu tidak dapat. Ada pula rupanya kehausan dalam rohani, pelepas haus
itu bukanlah benda. Bukan sahaja diri kita, malah ramai orang-orang di
sekeliling kita merasa belum juga lepas dahaga rohaninya, padahal dalam hal
benda banyak keinginannya telah tercapai.
Pada suatu ketika, kita bertekur memikirkan diri dan
memikirkan Maha Pencipta diri! Kita munajat memanggil Dia. Tuhanku, tarik
tanganku, naikkan aku! Pada waktu itu kita lepaskan pengaruh yang lain; dari
harta benda, dari yang dicintai, lalu dibulatkan ingatan kepada Yang Satu.
Apa yang terkesan? Dia tidak nampak. Tetapi dahaga rohani itu jadi hilang.
Kita berasa, bahawa kita ada. Waktu itu sahaja kita rasai, bahawa hakikat hidup
ini lain. Hidup hakiki bukanlah semata-mata benda. Kepuasan yang mendalam
adalah kepuasan roh! Itulah yang satu kali dinamakan Tumakninah, dan
di kali yang lain dinamakan Sakinah!
Setiap waktu kita dianjurkan mencarinya, mencubanya. Syukur kalau sering kita
mendapatinya. Shalat lima waktu, ditambah dengan shalat Nawafil (sunat) pun
adalah pintu untuk memasuki saat itu.
Puasa Ramadhan lebih-lebih lagi, adalah pintu untuk
memasuki suasana itu. Moga-moga entah di malam yang mana, memang terbukalah
pintu langit bagi rohani kita. Ibarat kita memutar knop radio, mencari-cari
satu stesen gelombang pemancar, padahal banyak gangguan, akhirnya bertemu juga;
tidak kita lepas-lepaskan lagi. Sekali bertemu, jadilah, nilainya sama dengan
1000 bulan.
Berusia 1000 bulan pun telah terlalu lama. Jarang manusia
yang mencapai usia melebihi 90 tahun. Kalaupun ada, kekuatan sudah tidak ada
lagi. Tetapi Tuhan membuka kepada kita saat-saat pendek yang menentukan arah
seluruh hidup kita ini.
Pada suatu hari seorang jahiliyah musyrik mencari Nabi
(s.a.w.), hendak membunuhnya. Sebab dia memandang Muhammad (s.a.w.) seorang
pengacau. Di tengah jalan ada orang bertanya: “Engkau hendak ke mana?” Musyrik
itu menjawab, hendak mencari Muhammad, hendak membunuhnya. Kerana telah ramai
pemuda-pemuda yang telah sesat dari ajaran nenek-moyang mereka, disebabkan
mengikuti ajaran Muhammad. Lalu orang yang bertanya itu menasihatinya, bahawa
sebelum mencari Muhammad, pergilah lihat dahulu adik perempuannya yang telah
“berubah” pula. Dengan segera dan marah dia pergi ke rumah adik perempuannya
itu. Setelah sampai, dilihatnya adiknya sedang membaca sebuah catatan dengan
amat khusyuknya, dan suaminya mendengarkan dengan khusyuk pula. Mereka tahu dia
masuk, tetapi mereka tidak peduli.
Dengan garangnya, dimintanya catatan itu dari adiknya,
dia hendak tahu apa isinya. “Tidak mahu.” Kata adiknya; “Abang tidak boleh,
jangankan membaca, menyentuhnya pun tidak.”
Dengan amat murka ditempelengnya adiknya itu, hingga
berdarah pipinya dan terjatuh catatan yang dibacanya itu. Catatan itu dikutip
oleh orang itu, lalu dibacanya; Pangkal ayat surah Thaha:
“Tidaklah
kami turunkan kepada engkau Al-Quran supaya engkau sengsara. Melainkan peringatan
bagi orang yang takut. Diturunkan oleh yang menjadikan bumi dan langit yang
tinggi. Iaitu Yang Maha Pemurah, yang bersemayam di atas Arasy.”
(Surah Thaha, ayat 1-5).
Dibacanya ayat-ayat itu dua tiga kali, diulang-ulangnya,
maka datanglah suasana yang menentukan arah hidup manusia 1000 bulan itu.
Ayat-ayat itu masuk ke seluruh tubuhnya, ke seluruh jiwaraganya. Maka
berubahlah mukanya, dia berkata kepada adiknya: “Di mana Muhammad sekarang?
Bawa aku kepadanya! Aku akan masuk Islam!”
Itulah Umar bin Khattab!
Seorang pemuda merayap (merayau) malam-malam mencari
perempuan yang akan dapat diajaknya berbuat jahat, berzina. Tiba-tiba dilihanya
di satu rumah lampunya terang dan kedengaran suara perempuan sedang bernyanyi
dengan suara yang merdu. Sudah dia tahu bahawa di rumah itu memang ada
perempuan cantik tidak bersuami. Pemuda itu menyelinap masuk rumah itu. Di muka
bilik perempuan itu, dia terpeguan melihat rupa perempuan itu yang cantik dan
mendengarkan suaranya yang merdu bernyanyi. Rupanya perempuan itu bukan
bernyanyi, melainkan membaca Al-Quran dengan sangat khusyuknya. Tepat didengar
oleh pemuda itu, ayat:
“Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman buat tunduk hati
mereka mengingat Allah dan kebenaran yang telah Dia turunkan.”
(Surah Al-Hadid: ayat 16)
Seakan-akan kepadanyalah dipukulkan ayat itu. Padahal
wanita itu tidak tahu bahawa ada orang yang mengintipnya. Telah datang saat
itu, suatu saat yang mempunyai nilai lebih dari 1000 bulan. Pemuda itu
merasakan dalam lubuh jiwanya dan dalam hati sanubarinya akan adanya iman itu,
hanya selama ini diselubungi oleh hawa nafsu. Runtuhlah pada saat itu segala
angkara syahwat, timbullah kesedaran malu dan lain-lain perasaan lagi dari
kemanusiaannya, dengan langkah lambat, dia pun meluncur turun, dia terus ke
masjid dan shalat. Sejak malam itu berubahlah hidupnya sama sekali, 100%.
Itulah orang salih yang terkenal Fudhail bin Ayyad.
Di Bukittinggi kira-kira 80 tahun yang lalu, seorang
pemuda parewa (jahat) dikejar-kejar orang kira-kira pukul 3 tengah malam. Dia
menyembunyikan diri di tebat di perkarangan sebuah surau. Setelah dicari-cari
tidak bertemu. Yang mengejar telah pergi. Dia terus bersembunyi sampai datang
waktu subuh. Tiba-tiba didengarnya azan subuh! Demi setiap kalimat azan itu,
laksana dituangkan rasanya ke seluruh jiwaraganya. Telah datang kepadanya saat
yang nilainya lebih 1000 bulan.
Mulai waktu itu, berbubahlah hidupnya. Kepada ayahnya
minta dihantar ke Mekah. Beberapa tahun dia di Mekah, dia pun pulang menjadi
Ulama Besar.
Itulah Almarhum Syeikh Muhammad Jamil Jambek.
Dengan bebarapa detik memutar knop radio, kita dapat
mendengar suara dari mana-mana pemancar yang kita ingini. Dari Canbera, London, Kaherah, Paris, Washington DC,
Peking atau Moscow, dan lain-lain. Asal kita sabar mencarinya pada
gelombang-gelombang yang kadang-kadang berdempet (berhampiran) tempatnya.
Maka
untuk mendapat anugerah suasana pendek Lailatul Qadar, yang nilainya lebih dari
1000 bulan, adalah hati yang ikhlas dihadapkan semata-mata kepada Allah.
Mulailah dahulu dengan kesedaran adanya diri sendiri, kemudian lihatlah dan
renunglah alam sekeliling.
Di
sini ada harapan suasana itu akan datang, suasana yang disebut oleh ahli-ahli
Tasawuf:
“Tidaklah aku melihat kepada sesuatu, melainkan aku
lihatlah Allah sertanya.”
Bukan
Wihdatul Wujud! Melainkan Wihdatul Syuhud.
Sedangkan
waktu melilitkan serban ke kepala pada waktu shalat subuh, selalu terkenang
kepada sahabat yang membawakan serban itu sebagai buahtangan (hadiah) dari
Mekah; Apatah lagi buahtangan (hadiah) dari Tuhan!
Orang
Buddha menemukan saat bersemadi untuk mencapai Nirwana.
Orang Yogi mempunyai latihan Yoga.
Maka kita orang Islam mempunyai Iktikaf di masjid.
Mempunyai pula ibadat selama bulan Ramadhan. Moga-moga dikurniakan “Lailatul
Qadar”. Iaitu menurut yang digariskan oleh syarak, menurut Al-Quran dan Sunnah,
dengan muhasabah dan muqarabah. Kita mengharap datang saat itu. Bukan kita
rasai keadaan yang sebenarnya, iaitu; Dia Ada beserta kita! Bukan beserta Zat
dengan Zat, tetapi roh kita merasai dekat dengan Dia. Tidak ada yang
mendinding. Sebab mata hati menembus segala dinding.
Tadi dikatakan, kerapkali setelah menerima kenikmatan
kebendaan dan keduniawian, kita masih sahaja merasakan masih ada sesuatu yang
kosong. Sebaliknya
ada pula saat-saat yang kita ditimpa murung dan muram. Tertumbuk jalan,
tertutup segala pintu. Tak tampak jalan ke luar. Gelap!
Pernah kita terasa hanyut. Rumput kalau ada tempat
berpegang, kita pegang. Pernah kita rasanya jatuh ke lubang yang dalam dan
gelap. Akar terjumbai kalau ada, walaupun rumput mahu rasanya kita pergantungi.
Pintu terbuka tidak ada, rumput sarut tak ada, akar
berjumbai pun tak ada. Tapi akan teruskah begitu? Pada waktu gelap-gulita
malam, tidakkah agak sebuah bintang pun bercahaya? Ada! Saat gelap, sepi,
lingau dan muram itu tidak akan lama. Waktu shalat telah tiba. Kita berwuduk
dan kita berdiri, takbir, ruku dan sujud. Sehabis shalat kita dapat tafakur
sejenak. Kita dapat bercakap, bersahut-sahutan dengan diri sendiri.
Apa yang engkau renungkan? Hai diri! Lupakah engkau
bahawa engkau ber-Tuhan? Dan Dia selalu ada dekat denganmu? Dari kandungan
sampai engkau lahir, siapa yang memelihara engkau? Siapa yang menimbulkan air
susu pada ibumu? Siapa yang menangis mulai sahaja keluar dari rahim, bersama
tangis itu pula tumbuh kasih-sayang ibumu padamu, siapa yang menumbuhkan
kasih-sayang itu?
Cuba engkau fikirkan kembali, berapa kali kesusahanmu
yang telah dilepaskannya? Begini baru perasaan yang menimpa dirimu, engkau
telah merengek. Bagaimana sebenarnya hubunganmu dengan Tuhan? Apakah hubungan
cintamu kepada Tuhan hanya sekadar untuk kesenangan? Demi tiba sedikit
cubaannya, engkau telah mengeluh? Mana tahu ujiannya yang sekali ini adalah
ujian tulen atas lancung kasihmu kepadanya?
Mengapa begitu sayang?
Air mata pun titik! Kata Nabi (s.a.w.), air mata seorang
bila telah titik mengenang Tuhannya, itulah tali penghubung antara bumi dan
langit.
Setelah selesai menanya diri, memang ada rasanya yang
terbuka. Dada jadi lapang, Nur memenuhi kalbu, pintu langit terbuka rasanya. Bukit
dan kayu-kayan di hutan turut rasanya bersujud. Dibawa tidur, tidur pun
nyenyak. Tenteram telah memenuhi jiwa. Saatnya itu pendek, tapi nilainya lebih
dari 1000 bulan.
Terasalah pada waktu itu, Allah dekat sekali; Allah ada
bersama kita. Kita tidak berdiri sendiri, kita tidak hanyut, kita tidak jatuh
ke dalam lubang yang dalam. Dia melihat kita, Dia tersenyum penuh kasih
memandangi kita. Sehingga terasa bahawa kasih antara kita dengan Dia, bukan
lagi bagai parang yang tajam sebelah.
Pandangan kita kepada orang lain, yang ada
sangkut-pautnya dengan prihidup kita pun berubah. Jika mendapat keuntungan dari
pertolongan seseorang, maka kepada Allahlah kita mengucapkan syukur yang
sebenarnya, kerana Allah telah memakai orang itu buat saluran nikmat-Nya kepada
kita. Dan kita pelihara hubungan silaturrahim dengan orang itu dalam rangka
mensyukuri nikmat Allah itu. Tetapi bukanlah kepada orang itu kita menghambakan
diri dan mengorbankan peribadi.
Sebaliknya, jika ada orang yang dengki kepada kita,
berbuat jahat kepada kita, berlaku curang, membuat fitnah, mengarangkan dusta
untuk mencelakakan kita, dendam kita hilang berganti dengan keinsafan bahawa
dia hanya alat sahaja dan Tuhan di dalam Tuhan melangsungkan ujian kepada kita.
Rasa bencinya tidak kita sambut dengan benci pula. Malahan doalah yang timbul
moga-moga dia diberi petunjuk dan dihindarkan dari bahaya kerana telah biasa
bahawa orang yang menggali lubang buat mencelakakan orang lain, akhirnya dia
sendiri yang menimbun lubang itu dengan dirinya.
Inilah kekayaan jiwa yang timbul bilamana kita telah
merasai suasana “Lailatul Qadar” itu. Hanya sejenak tetapi nilainya lebih dari
1000 bulan. Sehingga di dalam menghadapi mujur dan malang itu, hanya satu yang
kita ingat, iaitu Redha.
Penderitaan menjadi pemupuk kekayaan jiwa. Gelombang dan
angin badai yang demikian dahsyatnya tadi berganti dengan lautan yang tenang
dan langit yang cerah.
Pintu gerbang untuk memasuki ketenteraman jiwa dan
Halawatul Iman, kelazatcitaan rasa percaya kepada Tuhan itu, ialah Doa.
Setelah berdoa! Mohon kepadanya apa yang engkau ingini.
Doa itu sendiri sudah ibadat. Apabila seseorang telah bertekun berdoa, jelaslah
kelihatan betapa seorang hamba yang menyedari kepapaannya tengah mengadukan
perasaannya kepada Tuhannya Yang Maha Kaya. Dan yang sebaik-baiknya doa ialah
menyerahkan kepada-Nya apa yang patut Dia berikan. Dan kalau hendak memilih
juga, sebaiknya pilihlah kekayaan yang kekal dunia-akhirat. Jangan
tanggung-tanggung! Mintalah:
“Syurga yang
luasnya seluas langit dan bumi.”
Contohilah doa Siti Asyiah, permaisuri Firaun, yang telah
berani menegakkan iman di tengah-tengah syirik. Tinggal di dalam istana indah,
tetapi hatinya tidak lekat di sana.
Dia berdoa, bunyinya:
“Tuhan! Bangunkan untukku sebuah rumah di sisi Engkau dalam syurga.”
(Surah At-Tahrim: Ayat 11)
Siti Asyiah, permaisuri Firaun, tidak meminta emas-perak,
tidak meminta istana yang indah, tidak meminta benda. Pengelaman-pengalamannya
sebagai isteri raja besar, sudah cukup pahit, kemegahan dunia ini hanya laksana
memakan buah limau – manis sahaja. Pahit peninggal.
Dia memohon dibuatkan rumah di syurga, di tempat aman
damai; tak ada umpat-puji, tak ada gunjing dan kata-kata bohong. Keinginannya
hanya sebuah rumah di alam lain, tidak di dunia ini, dan dekat dari Tuhan.
Demikianlah jika telah dilatih dekat dengan Tuhan, maka
yang dimohon kepada Tuhan di dalam doa pun jadi setaraf dengan jiwa yang telah
mencapai mustawa itu.
Sebab itu, maka jiwa yang tidak terlatihlah yang
kerapkali sumbang doanya kepada Tuhan.
Doa, tidak engkau pandai berdoa bahasa Arab, berdoalah
dalam bahasa ibumu. Syarat utama dari doa ialah hati yang ikhlas.
Tegakkanlah selalu Allah di dalam hati. Bertemanlah
dengan orang-orang salih suasana “Lailatul Qadar” itu, semalam yang lebih
bernilai dari 1000 bulan itu. Engkau akan mendapat jiwa yang tenteram, kepuasan
rohani, kebahagiaan akhirat, dan redha Allah:
“Wahai jiwa
yang telah mencapai ketenteramannya, pulanglah kembali kepada Tuhanmu, dalam
keadaan redha dan diredhai. Maka masuklah dalam golongan hamba-Ku, dan masuklah
ke dalam syurga-Ku.”
(Surah Al-Fajr: Ayat 27-30)
Engkau akan mendapat saat yang pendek yang akan
menentukan jalan hidupmu selanjutnya. Sependek saat penyembah berhala Umar bin
Khattab membaca surah Thaha dari catatan adiknya itu, yang merubah hidupnya
menjadi sebagai apa yang dikatakan Rasulullah (s.a.w.):
“Sesudahku tidak ada lagi Nabi. Kalau ada Nabi sesudahku, Umarlah yang
patut menjadi Nabi.”
Atau sependek saat pemuda nakal Fudhail bin Ayyadh
mendengar perempuan cantik membaca Al-Quran, hingga merubah hidupnya
menjadiseorang Zahid yang besar.
Atau sependek saat parewa Minang si Jamil Sutan Maleko
mendengar azan subuh, yang merubah jalan hidupnya menjadi Syeikh Muhammad Jamil
Jambek.
Wahai kalau kepada kita terbuka hijab itu dan dianugerahi
saat itu, alangkah kayanya kita. Syeikh At-Taifah, Junaid anak Baghdad, pernah
berkata tentang kekayaan ini:
“Kalau
sekiranya raja-raja tahu apa yang kita simpan ini, mungkin dipotongnya leher
kita dengan pedang.”
Saya tahu saudara bertanya: “Kalau begitu, Lailatul Qadar
tidak khusus di dalam bulan puasa sahaja.”
Memang tidak, saudara! Bahkan pada zaman lain dan tempat
lain, di dalam Ramadhan dan di luar Ramadhan, insyaAllah kita pun dapat
merasakan suasana Lailatul Qadar. Entah di belakang jenazah yang sedang dibawa
ke kubur, entah di jalan sepi di dusun yang jauh, entah tentera sedang
berpalaton di hutan belantara, entah di tengah kesibukan lalu-lintas di kota
besar, entah di dalam munajat sehabis tahajjud tengah malam. Entah di mana
lagi.
Cuba saudara perhatikan tentang Lailatul Qadar, di dalam
surah Al-Qadar: ayat 4,
“Turun Malaikat dan roh padanya, dengan izin Tuhan mereka membawa dari
tiap-tiap perintah.”
Ertinya membawa bingkisan dan nikmat rohani untuk sesiapa
yang Dia kehendaki dan membahagi-bahagikannya.
Kemudian cuba saudara perhatikan lagi Surah Fuhshilat;
ayat 30:
“Sesungguhnya orang-orang yang berkata “Tuhan kami adalah Allah”.
Kemudian tegak lurus dengan pendiriannya itu, akan turun kepada mereka Malaikat
(menyampaikan kata); bahawa janganlah kamu takut dan jangan berdukacita dan
terimalah berita gembira, iaitu syurga yang telah dijanjikan untukmu.”
(Surah Fushshilat; ayat 30)
Ayat ini menjadi petunjuk, bahawa suasana “Lailatul
Qadar” pun ada di luar Lailatul Qadar. Suasana itu adalah anugerah Ilahi kepada
hambanya. Yang utama bagi kita sebagai hamba ialah berusaha, memasang jerat
untuk menangkap suasana itu. Siapa yang ingin belut, pasanglah lukah di rawa.
Siapa yang ingin air pergilah ke perigi, jangan ke padang belantara. Siapa yang ingin sangan-pangan,
berbelanjalah ke pasar, jangan ke atas bukit. Siapa yang ingin suasana Lailatul
Qadar, atau suasana Tajalli, latihlah diri, pelajari kehidupan orang-orang
salih yang dapat dijadikan contoh, teladan, dan amalkan petunjuk-petunjuk yang
diajarkan Nabi. Ramaikan masjid dan iktikaf di sana, zikir di sana, munajat di
sana. Sekali-sekali pergi ke kubur melihat orang-orang yang telah “pulang”.
Kesepian kubur meninggalkan “suasana” pengajaran buat kita. Atau bangun tengah
malam, tahajjud. Dan duduk pada waktu sahur menjelang subuh, beristighfar.
Pada saat-saat sepi manusia tidur itu, di cakerawala
selalu ramai, ramai dengan Malaikat-Malaikat yang naik menyampaikan doa orang
yang memohon, dan turun menghantarkan Ijabah. Dia menyampaikan semacam perintah
Ilahi, sebagai tersebut di dalam Hadis Qudsi:
“Wahai; Mana yang memohon, akan Ku-beri. Wahai; Mana yang meminta ampun,
akan ku Ampuni”.
Demikianlah! Suasana “Lailatul Qadar” ada juga di luar
Lailatul Qadar. Tetapi dengan ayat-ayat yang istimewa Tuhan Allah menganjurkan
kita mengintai “Lailatul Qadar” di dalam bulan puasa (Ramadhan). Sebab
syarat-syarat buat mendapatkannya lebih lengkap pada waktu itu daripada
hari-hari dan bulan-bulan yang lain. Sebab pada siangnya, sebulan penuh kita
telah beribadat dengan puasa. Dan malamnya, sebulan penuh kita telah melakukan
Qiyamullail dan membaca Al-Quran.
Dengan tegas seketika Tuhan Allah menurunkan wahyu
tentang puasa, Tuhan berfirman:
“Dan apabila
ditanya kepada engkau oleh hamba-Ku perihal Aku, maka Aku adalah dekat. Aku
perkenankan permohonan yang memohon, bila dia memohon kepada -Ku. Sebab itu
sambutlah panggilanku dan percayalah semua kepada-Ku. Supaya mereka mendapat
jalan yang benar.”
(Surah Al-Baqarah: ayat 186)
Dengan tegas pula Nabi Muhammad (s.a.w.) menjelaskan:
“Barangsiapa
yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan iman dan menghitung-hitung kelalaian
diri, akan diampuni dosa-dosanya yang lalu.” Menurut satu riwayat lagi: “Dan
dosa yang akan datang.”
(Hadis: Dirawikan oleh Bukhari dan
Muslim).
Dengan kedua-dua keterangan ini, Al-Quran dan Hadis, maka
teranglah bahawa kesempatan berbahagia ini, dibuka luas pada bulan puasa, bulan
Ramadhan , malam Lailatul Qadar.
Ada pula teman bertanya: Apa benarkah seluruh kayu di
hutan, gunung-ganang, bahkan rumah-rumah bersujud pada waktu itu? Kalau memang
benar, adakah kiranya orang-orang salih itu yang pernah menceritakan bahawa dia
pernah melihat atau mengalami? Apakah ini hanya dongeng sahaja?
Waktu masih muda, memang kita merasa-rasa, kalau-kalau
cerita Engku Lebai yang waktu kecil di surau itu memang barangkali hanya
dongeng sahaja. Tetapi sekarang, Astaghfirullah! Mohonlah ampun kepada Tuhan.
Sekarang dan Insya Allah, bahawa ini bukan dongeng Engku Lebai, tetapi
benar-benar firman Tuhan. Cubalah baca Surah Al-Hajj, ayat 18:
“Tidakkah
engkau lihat, bahawasanya Allah itu, sujud kepadanya siapa-siapa yang ada di
semua langit dan siapa-siapa yang ada di bumi, matahari, bulan,
bintang-bintang, gunung-ganang, pohon-pohon, haiwan-haiwan dan ramai dari
manusia. Tetapi ramai pula yang pantas azab menimpa atasnya. Dan barangsiapa
yang dihinakan oleh Allah, tidak ada siapa pun yang dapat memuliakannya.
Sesungguhnya Allah berbuat apa yang dikehendaki-Nya.”
(Surah Al-Hajj: ayat 18)
Keterangan begini terdapat juga di Surah Ar-Ra’ad (ayat
16). Tersebut pula dalam surah An-Nahl (ayat 49). Tersebut juga dalam surah
Ar-Rahman (ayat 6).
Kalau di dalam ayat ini Tuhan Allah bertanya: “Apakah
tidak engkau lihat?” Ertinya ialah menyuruh melihat. Mungkin secara mudah orang
akan berkata:
Saya sudah berkali-kali cuba melihat, namun dia tidak
juga kelihatan. Apa sebab? Sebab saudara memakai alat pelihat benda yang sangat
terbatas ini, untuk melihat alam rohaniah yang begitu luas, selamanya saudara
akan gagal! Sedangkan sarjana atom, melihat atom tidak dengan mata, bahkan
tidak dengan microscope. Mengapa alam rohaniah hanya akan dilihat
dengan mata? Kalau begitu kasihan Ibnu Ummi Maktum, Muazzin Rasulullah di
samping Bilal, yang tiap pagi sebelum orang bangun, telah tiba di masjid.
Surah Abasa (surah ke 30) adalah kehormatan buat dirinya.
Beliau buta! Kasihan orang-orang seperti beliau tidak akan melihat seluruh alam
bersujud kepada Tuhan.
Memang, ayat ini banyak menerangkan manusia yang bersujud
bersama matahari, bulan, bintang-bintang, gunung-ganang, kayu-kayan dan
binatang-binatang melata. Orang-orang inilah melihat segala sesuatu itu sujud
kepada Tuhan. Orang-orang inilah yang menikmati suasana “Lailatul Qadar”. Sebab
pada saat itu orang-orang itu telah bersatu dengan alam, dan dia telah melihat
dengan rohaninya. Tetapi ramai pula manusia tidak melihat semuanya itu, sebab
hanya mata pelihat bendanya ini sahaja yang melihat mata batinnya, mata untuk
melihat alam rohaninya buta!
Jangankan melihat matahari dan bulan sujud, melihat orang
sujud pun dia jarang atau tidak pernah sama-sekali. Dan dia sendiri pun jarang
sujud atau tidak pernah.
Tentang pertanyaan, adakah orang-orang salih yang melihat
suasana Lailatul Qadar itu dan menceritakan apa yang dilihatnya? Tentu sudah
menjawabnya. Kita sebagai Muslim, amat percaya telah banyak orang melihatnya.
Tetapi tidaklah akan mudah hal itu diceritakan, menceritakan pengalaman
rohaniah itu, terutama kepada insan yang dipesona oleh kehidupan kebendaan.
Sampai orang-orang Sufi ada yang berkata:
“Kalau diceritakan
apa yang aku alami, aku akan dituduh gila”
Cuma ada beberapa yang menerangkan serba sedikit. Tentu
tidak mencukupi.
Asy-Syakrani, menamakan suasana itu, “Kehidupan Hati”.
Dia berkata:
“Apabila
engkau ingin hatimu hidup, iaitu hidup yang tidak ada mati sesudahnya lagi,
maka keluarlah engkau dari menyandarkan harapan kepada makhluk. Matikan hawamu
dan iradatmu. Pada waktu itulah engkau mulai akan diberi oleh Allah hidup yang
sejati, hidup yang tidak ada maut sesudahnya lagi. Kaya yang tidak ada miskin
sesudahnya lagi. Pemberian yang tidak ada terhenti-henti lagi. Lalu diangkatnya
nilai engkau dalam hati hamba-hamba-Nya. Sehingga engkau tidak akan hina lagi
untuk selama-lamanya.”
Jalaluddin Rumi; Menamakannya sebagai “Diri yang telah
terjual”. Dia berkata:
“Allah telah
membeli jiwa kita, untuk Dia. Bayarannya ialah syurga. Sebab itu tidak seorang
pun yang dapat membelinya dan menawarnya sampai akhir zaman. Suatu barang tidak
boleh dijual dua kali.”
Tetapi orang-orang salih yang lain tidak dapat menceritakan.
Mereka hanya berkata:
“Cubalah
sendiri. Siapa yang belum mencuba, belum mengenalinya. Lafaz
adalah ungkapan dan makna, namun banyak makna yang tidak dapat diungkap dengan
lafaz.”
Mendenging-denging kembali ucapan Engku Lebai yang kita
dengar waktu kecil di surau dahulu itu:
“Kayu-kayan, rumah-rumah, gunung-ganang sama sujud, air pun berhenti
mengalir! Seluruh dunia diliputi oleh cahaya, lain dari cahaya pelita, lain
dari cahaya bulan, lain dari cahaya matahari. Pintu langit terbuka! Ketika pintu
langit itu terbuka dan orang yang dikehendaki Allah akan makbul doanya.
Melihatlah dia dan tahulah dia saat itu telah datang. Para malaikat turun dari
langit dikepalai oleh Malaikat Jibril.”
Dahulu kita terima sebagai sebuah dongeng yang indah.
Setelah itu kita sangsi. Akhirnya percaya dengan segala kerendahan hati.
Sekarang datang waktunya. Ramadhan datang!
Kita puasa, kita tarawih, kita baca Al-Quran.
Dan kita mengintai suasana “Lailatul Qadar”. Yang lebih
tinggi nilainya dari 1000 bulan.
Tamat…
1 comment:
Panjang tapi pendek
Post a Comment