www.majalahsains.com

7/7/08

Rak baru

Sebelum!

Siap pasang!

Di rak baru!

Bungkusan dari Amazon.com

Buku dari Amazon.com

Kali pertama saya beli buku dari Amazon berjudul Iginited Mind: Unleashing the Power From India sesudah memiliki Wings of Fire: An Autobiography APJ Abdul Kalam, kedua-duanya karya APJ Abdul Kalam.
Buku-buku ini menggambarkan cita-cita agung presiden India yang ke 11 untuk membangunkan bangsa India dalam sains dan teknologi. Sebahagian besarnya sudah pun menunjukkan hasil dengan kemajuan teknologi nuklear, teknologi maklumat, pertahanan dan satelit di negara mereka melalui pelan strategik tahun 2020. Kelihatannya seperti meniru Malaysia, namun mereka terlebih dahulu yang menelurkan hasil. Siapa boleh jawab?

p/s..Oh ya, Majalah I bulan ini memuatkan tokoh-tokoh orientalis dan bahaya mereka pada dunia islam. Sesiapa minat nak tahu apa itu orientalisme, elok sangat lah baca kisah tersebut dalam majalah berharga RM5 ini.

5 comments:

Rausyanfikir said...

Salam saudara,

Rak macam lebih kurang saya punya.Warna sama.Tp saya punya besar sikit.

Xpa.Nanti saya post gambar2 buku2 saya.Banyak sgt.Menarik buku dari Amazon tu.

Mohd Faizal said...

Salam..saudara tentu lebih byk buku-buku yer..x sabar rasanya nak tgk mini library saudara..

oh ya, saya baca blog kisah saudara dan rakan2 berkunjung ke rumah Prof Wan Mohd Nor Wan Daud..bertuah saudara dan rakan-rakan dapat berbincang dgn ilmuan ulung kita dalam negara kita..syabas!

Anonymous said...

Faizal,

Menarik buku negarawan dan pemikir India tu. Kalaulah kita boleh bertukar-tukar buku...

Khairusy Syakirin Has-Yun said...

rasa macam teruja sangat nak beli buku tu.....

Anonymous said...

Najibah
Iya..memang sangat menarik..kisah bagaimana semangat patriotik penulis untuk menggerakkan minda anak-anak muda dan kanak-kanak India supaya mencintai sains & teknologi dengan semangat cintakan tanahair dan rindukan kedamaian..
APJ Kalam adalah seorang Muslim dan peribadi beliau sangat unik. Seorang saintis roket tetapi hafal di luar kepala epik Mahabrata dan Ramayana!
Bertukar buku..hmm..idea yang menarik!

Tuan Khairusy Syakirin..
Saya mendapatkan buku ini di Amazon sebab tiada di toko-toko buku besar sekitar KL (selepas carian online dan emel 2 bulan yang lepas)..
Buku ini diulas dengan baik oleh Profesor Datuk Dr Zulkifli Razak ( VC USM) dalam kolum mingguan beliau di New Sunday Times dengan judul "We need scientific minds as role models for youth" pada 13/1/2008..