www.majalahsains.com

12/6/07

Teknologi Nano: Di mana kita?

Minggu lepas, di PWTC berlangsung pelbagai acara yang berkaitan dengan sains dan teknologi. Di bangunan utama, terdapat National Innovation Conference and Exhibition aka NICE dan di dewan Tun Razak 2 berlangsung Nanotech Malaysia 2007 & 4th Asia Nano Forum Summit 2007. Penulis terlibat secara tidak langsung menguruskan bahagian pameran di salah satu 'booth' di samping lebih kurang 20 booth yang lain termasuk institusi penyelidikan dan syarikat-syarikat berkaitan nanoteknologi. Seperti biasa pengunjung silih berganti datang ke ruang pameran selain mendapatkan info-info terkini tentang teknologi ini. Di tingkat atas, berlangsung acara Forum dikalangan saintis, usahawan dan pengembang bidang ini.
Apa yang menarik untuk diperkatakan ialah kurangnya penyertaan golongan usahawan bumiputera yang menunjukkan minat dalam bidang yang semakin berkembang ini. Lumrahnya, setiap kali matangnya sesuatu bidang dalam teknologi, ia pasti akan berakhir dengan nilai pasaran, kewangan dan kegiatan ekonomi.. dan seperti biasa juga, golongan yang teruja dan melihat peluang keemasan ini ialah dari kalangan usahawan bangsa lain.
Alangkah menariknya bidang yang sedang dan masih dipelopori di kalangan penyelidik di IPT tempatan ( yang kebanyakannya bumiputera) di jengah dan dibiayai oleh syarikat-syarikat multinasional malaysia yang bertaraf konglomerat seperti PETRONAS, TELEKOM MALAYSIA, TNB, SINERGY DRIVE & syarikat GLC ( govement link company) yang lain..

No comments: